جراحی چشم گربه ای

جراحی چشم گربه ای

جراحی چشم گربه ای نوعی جراحی پلاستیک چشم با نام علمی کانتوپلاستی است. احتمالا دیده باشید چشم برخی از اطرافیانتان کمی ریز و بی‌حال به نظر می‌رسد. افتادگی پلک یا پف زیر چشم یکی از عواملی است که در زیبایی چهره و جذابیت فرد تاثیرات منفی زیادی دارد. از آنجایی که چشم مهم‌ترین معیار زیبایی شناسی محسوب می‌شود، راه حل‌ها و روش‌های عمل جراحی مختلفی برای رفع مشکلات آن بوجود آمده است. جراحی چشم گربه ای یا کانتوپلاستی یکی از روش‌های رایج در این خصوص بوده و این روز‌ها طرفداران بسیاری به خود جذب می‌کند.

منظور از جراحی چشم گربه ای چیست؟

عمل جراحی چشم گربه‌ ای نوعی جراحی چشم است که در آن گوشه بیرونی چشمان فرد را می‌کشند. پس از جراحی چشم‌های شما شبیه چشم گربه، درشت و کشیده دیده می‌شود. به همین دلیل این نوع جراحی چشم با نام جراحی چشم گربه‌ای یا لیفت چشم گربه‌ ای شهرت پیدا کرده است. بسیاری افراد به دلایل مختلف مانند ژنتیک یا بیماری‌های خاصی دچار افتادگی پلک یا شل شدگی پلک می‌شوند و  دنبال راه درمانی برای آن می‌گردند.

جراحی چشم گربه ای

در جراحی چشم گربه‌ ای پلک‌ها به گونه‌ای کشیده و برش داده می‌شوند که علاوه بر از بین رفتن حالت افتاده پلک، چشم بیمار نیز کمی درشت‌تر دیده می‌شود. این عمل باعث نمایان شدن هرچه بیشتر زیبایی و جذابیت چهره شما خواهد شد.

چه کسانی تمایل به انجام عمل چشم گربه ای دارند؟

زیبایی و شادابی چهره برای هر انسانی اهمیت دارد. معمولا افرادی که به دلایل مختلف مانند افتادگی پلک، چین و چروک صورت، پف زیر چشم، تیرگی دور چشم و هر  دلیل دیگری اقدام به جراحی لیفت چشم می‌کنند، برای زیباتر جلوه کردن به عمل جراحی چشم گربه‌ای نیز تمایل نشان می‌دهند.

بالا رفتن سن و پیری جسم بیشترین تاثیر را بر صورت و چهره فرد می‌گذارد. بنابراین چنین افرادی که از نظر روحیه نیز جوان و شاداب هستند، برای نشان دادن این روحیه در ظاهر  خود به فکر انجام جراحی کانتوپلاستی می‌افتند.

اما نسل امروزی بیشتر از نسل‌های قبلی به زیبایی خود اهمیت قائل هستند؛ بنابراین به طور میانگین درصد بیشتری از افراد زیر 40 سال برای انجام جراحی‌های پلاستیک و زیبایی، به خصوص عمل جراحی چشم گربه‌ای تمایل دارند.

ممکن است با توجه به سن، جنسیت، ژنتیک یا سبک زندگی اشتباه، مدل پلک افراد مورد پسند خودشان نباشد. چنین افرادی نیز علاقه دارند چشمانی بزرگ و کشیده داشته باشند. بنابراین برای تغییر چهره و چشم‌شان به شکل دلخواه‌شان اقدام به مشاوره با پزشک برای انجام عمل جراحی کانتوپلاستی می‌کنند.

اگر به دنبال مدلینگ صورت خود هستید و نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، به صفحه مدلینگ صورت مراجعه کنید.

جذابیت چشم ها با عمل چشم گربه ای

جراحی چشم گربه ای مناسب چه افرادی است؟

  • تغییرات چهره تا قبل از 18 سالگی زیاد است و امکان دارد این تغییرات باعث پشیمانی شما از انجام عمل جراحی چشم گربه‌ای شود. بنابراین عموما هیچگونه عمل جراحی پلاستیک و زیبایی برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌شود. بهتر است چنین کاری را برای بعد از 20 سالگی در نظر بگیرید.
  • بسیاری از افراد برای رفع چین و چروک اطراف چشم، رفع افتادگی پلک و همچنین تیرگی دور چشم اقدام به عمل جراحی لیفت چشم و ابرو می‌کنند. عمل جراحی چشم گربه‌‌ ای برای چنین افرادی مناسب است. زیرا جراحی  چشم گربه‌ای معمولا پس از عمل لیف چشم انجام می‌شود تا زیبای دو چندان به فرد ببخشد.
  • شاید از نظر سنی جوان باشید اما چهره شما شادابی و طراوت لازم را نداشته باشد. در این صورت با عمل جراحی کانتوپلاستی زیبایی و طراوت به صورت شما باز خواهد گشت.
  • اگر در دوره میانسالی به سر می‌برید و به اقتضای سن و کهولت جسم، اثرات پیری در چهره شما نمایان شده است، این جراحی به شدت برای شما مفید خواهد بود.
  • اگر هرگونه مشکل از نظر جسمی یا هر مشکلی با بیهوشی یا بی‌حسی دارید، بهتر است چنین عمل جراحی‌ چشم پوشی کنید. زیرا عمل جراحی چشم گربه‌ ای با بیهوشی یا بی‌حسی همراه بوده و حدود 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد. به هر حال اگر حس می‌کنید نیازمند جراحی زیبایی هستید حتما مشکل و بیماری خود را با پزشک درمیان بگذارید.

روشهای مختلف عمل جراحی چشم گربه ای

روش عمل جراحی چشم گربه‌ای بسته به مشکلی که شما مطرح می‌کنید متفاوت است. افتادگی پلک پایین یا بالا و شدت افتادگی در انتخاب روش جراحی تاثیر خواهد گذاشت. پس علاوه بر زیبایی که جراحی چشم گربه‌ای به ارمغان می‌آورد به نیاز خود نیز باید توجه داشته باشید.

برای اینکه بدانید تفاوت جراحی چشم گربه ای با بلفاروپلاستی در چیست، مقاله مربوط به صفحه بلفاروپلاستی را بخوانید.

در ادامه به تشریح روش‌های مختلف جراحی کانتوپلاستی می‌پردازیم:

کانتوپلاستی

کانتوپلاستی نام علمی جراحی چشم گربه‌ای است که در انگلیسی به صورت Canthoplasty نوشته می‌شود. به مجموعه روش‌های عمل جراحی چشم گربه‌ ای، کانتوپلاستی گفته می‌شود.

پزشک معالج با توجه به ساختار پلکی و مشکل مورد شکایت شما یکی از روش‌های جراحی کانتوپلاستی را برای شما تجویز خواهد کرد. در این روش عمل جراحی پلاستیک در عضلات حلقوی چشم و تاندون کانتال خارجی برش ایجاد شده قسمتی از پلک حذف و دوباره متصل می‌شود. شما نیز ‌می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص جهت رفع حالت خستگی چشمان و نیز ایجاد سرزندگی در چهره خود اقدام نمایید.

کانتوپلاستی جانبی یا Lateral cantoplasty

هدف از روش لترال کانتوپلاستی رفع افتادگی گوشه بیرونی پلک یا اصلاح موقعیت آن است. در این جراحی متقاضی باید ابتدا از نظر وضعیت چشم مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در این بررسی باید مشخص شود استخوان ترابیت یا محل کاسه چشم در چه فاصله‌ای از تخم چشم قرار دارد. در روش کانتوپلاستی جانبی برش و اتصال در محل کانتوس (گوشه خارجی چشم، جایی‌که پلک بالا و پایین در ناحیه گوشه خارجی چشم به هم می‌رسند) انجام می‌شود.

مدت این عمل جراحی حدود 45 دقیقه بوده و نیازی به بستری شدن ندارد. بهبودی پس از جراحی 7 الی 10 روز طول می‌کشد و بخیه‌ها در روز هفتم برداشته می‌شود. در این روش جراحی چشم گربه‌ای به دلیل اینکه برش‌ها در حاشیه مخفی پوست پلک انجام می‌شود، محل زخم بسیار کمی باقی می‌ماند.

جراحی چشم گربه ای جانبی

اپی‌ کانتوپلاستی یا Epicanthoplasty

روش جراحی اپی‌ کانتوپلاستی دقیقا برعکس روش لترال کانتوپلاستی است. اپی‌کانتوپلاستی  روشی از جراحی چشم گربه‌ ای است که در محل کانتوس داخلی (گوشه داخلی چشم،جایی‌که پلک بالا و پایین در ناحیه گوشه داخلی چشم به هم می‌رسند) انجام می‌شود. این روش جراحی معمولا برای متعادل شدن شکل صورت با کانتوپلاستی جانبی ترکیب می‌کنند. همچنین این روش برای رفع چین خوردگی اپی‌کانتال که معمولا در مردم آسیای شرقی مشاهده می‌شود نیز موثر است.

جراحی چشم گربه ای داخلی

کانتوپکسی یا Canthopexy

در این روش عمل جراحی چشم گربه‌ ای بر روی پوست برشی ایجاد نمی‌شود. در کانتوپکسی ابتدا به وسیله بخیه عضله حلقوی و تاندون کانتال  خارجی به هم‌دیگر نزدیک شده، سپس پوست برآمده برداشته می‌شود. این روش نیز برای رفع افتادگی پلک پایین و بالا مناسب است. پزشکان این روش را برای کسانی‌که تا به حال جراحی پلک نداشته‌اند بیشتر توصیه می‌کنند.

اکتروپیون یا Ectropion

در برخی افراد پلک دچار اکتروپیون یا چرخیدن پلک به خارج چشم می‌شوند. مهم‌ترین علت این بیماری ضعیف شدن عضلات و بافت‌های چشم در اثر افزایش سن است؛ بنابراین متقاضیان این نوع جراحی لیفت چشم عموما افراد مسن‌تری هستند. در  این نوع  عارضه اگر افتادگی پلک پایین شدید نباشد عمل لیفت چشم برای رفع آن کافیست، اما اگر افتادگی پلک پایین شدید باشد راه درمان اکتروپیون خواهد بود.

توصيه هاى قبل از انجام عمل چشم گربه اى

قبل از عمل جراحی چشم گربه‌ای بنا به توصیه پزشک معالج باید مراقبت‌هایی انجام شود که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

  • قبل از هرگونه مراجعه به پزشک متخصص، حتما از صلاحیت، مهارت و مجوز‌های انجام جراحی زیبایی چشم او اطمینان حاصل کنید.
  • قبل از جراحی لازم است حتما با پزشک خود یک جلسه مشاوره و معارفه داشته باشید تا با نحوه و مراحل جراحی آشنا شوید.
  • پزشک متخصص عکس‌هایی به عنوان نمونه به شما نشان خواهد داد که وضعیت قبل و بعد از عمل بیماران قبلی را مشاهده کنید. این عمل در تصمیم گیری نهایی به شما کمک خواهد کرد.
  • لازم است متقاضی جراحی دو هفته قبل از جراحی  مصرف سیگار و قلیان و مشروبات الکلی را متوقف کند تا در روند بهبود خللی وارد نشود. همچنین مانند هر عمل جراحی دیگری حداقل دو هفته قبل از جراحی باید مصرف هرگونه غذا یا داروی رقیق کننده خون  متوقف شود.
  • در این روش جراحی زیبایی چشم از هر دو متد بیهوشی و بی‌حسی استفاده می‌شود؛ بنابراین حتما باید از نداشتن حساسیت به هرکدام مطمئن شوید.
  • نکته آخر این‌که انتظارات واقعی و منطقی از پزشک داشته باشید. تغییرات معجزه‌آسا و خارج از استاندارد‌ها در انتظار شما نیست.
اقدامات قبل از جراحی چشم گربه ای

مراقبت های بعد از عمل از انجام عمل چشم گربه اى

  • احساس کمی درد در چشم تا بهبودی طبیعی است. وجود کبودی و تورم نیز عادی بوده برای جلوگیری از آن از فشار دادن به چشم خودداری کنید.
  • اختلال در بینایی از عوارض مقطعی این جراحی بوده، پس از چند روز رفع می‌شود. در صورت رفع نشدن پزشک خود را مطلع سازید.
  • دوره نقاهت عمل جراحی کانتوپلاستی بین 2 تا 4 هفته خواهد بود.
  • هیچ‌گونه دارو و مسکن بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.
  • برای جلوگیری از فشار آمدن به چشم‌ها در هنگام خوابیدن، سر خود را بالاتر از حد معمول قرار دهید.
  • در مدت نقاهت چند روز اول از نگاه کردن به صفحه موبایل و مانیتور خودداری کنید.
  • در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • در حد امکان از خانه بیرون نروید و در صورت خروج از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید.
  • در طول مدت نقاهت هیچ‌گونه لنز پزشکی و زیبای استفاده نکنید.
  • تا 8 ساعت پس از جراحی استحمام ممنوع است. از استخر و دوش فشار قوی نیز تا چند هفته بپرهیزید.
  • آخرین نکته اینکه در صورت هرگونه عوارض مانند: عفونت، خون‌ریزی، تورم و کبودی بیش‌از حد بلافاصله پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

مزایای عمل جراحی چشم گربه‌ای

  • برطرف شدن چین و چروک اطراف چشم.
  • درشت و کشیده شدن چشم و درنتیجه تظاهر بهتر جذابیت و زیبایی‌های چهره.
  • برطرف شدن افتادگی پلک بالا و پایین.
  • رفع پف زیر چشم.
  • بخشیدن شادابی و طراوت به چهره.

معایب و عوارض عمل جراحی چشم گربه‌ ای

به طور کلی عمل زیبایی چشم حساس بوده و در صورت رعایت نکردن نکات مراقبتی احتمال وقوع عوارض زیر وجود دارد:

  • احتمال آسیب‌دیدگی اعصاب صورت و پلک و در نتیجه مشکل بسته نشدن چشم در هنگام خواب.
  • احتمال ماندگاری جای زخم در اطراف پلک.
  • نامتقارن شدن پلک‌ها در صورت خطای پزشک.
  • هماتوم یا خونریزی.
  • خشکی و سوزش دائمی چشم.
  • عفونت.
  • تغییر رنگ پوست اطراف چشم.

سوالات متداول

خلاصه مطلب

عمل جراحی چشم گربه‌ای نام عامیانه عمل جراحی کانتوپلاستی است. این نوع عمل جراحی به روش‌های لترال کانتوپلاستی، اپی کانتوپلاستی و کانتوپکسی انجام می‌شود. عمل جراحی چشم گربه‌ای در درمان افتادگی پلک پایین و پلک بالا، تیرگی دور چشم و پف زیر چشم کاربرد دارد.

پس از جراحی باید مواردی چون توقف سیگار و قلیان کشیدن، توقف مصرف مشروبات الکلی، عدم استفاده لز لنز و فشار نیاوردن بر چشم را رعایت کرد. در صورت عدم رعایت موارد فوق در روند بهبودی اختلال وارد شده. و ممکن است موجب خونریزی، عفونت و دیگر عوارض جبران ناپذیر شود.

در صورت مراجعه به پزشک مورد اطمینان و رعایت مراقبت‌های پس از جراحی مشکلات ظاهری چشم شما برطرف شده. و موجب زیبایی و جذابیت چهره شما و طراوت و سرزندگی ظاهر شما خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط