عوارض لیفت صورت

عوارض لیفت صورت یکی از موارد مهمی است که پیش از تصميم‌گيری نهایی برای انجام این عمل باید مد نظر قرار دهید. لیفت صورت نیز مانند سایر اعمال جراحی دارای عوارض و خطراتی خواهد بود که با توجه به آناتومی بدن و جنس پوست شما در شدت‌های مختلفی بروز پیدا می‌کنند. همچنین میزان تخصص پزشک تاثیر زیادی در مشکلات احتمالی لیفت صورت دارد.

اگر می‌خواهید به‌وسیله لیفت صورت چربی‌های اضافه صورت خود را حذف نموده و چهره‌ای جوان و شاداب داشته باشید، باید در کنار مزایا آن، معایب لیفت صورت را نیز بشناسید. لازم به ذکر است که برخی عوارض و مشکلات احتمالی لیفت صورت با انتخاب جراحی حاذق قابل پیشگیری هستند. به علاوه اگر به دنبال نتیجه مطلوبی هستید، می توانید درباره بهترین دکتر لیفت صورت در تهران مطالعه کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی فاکتورهای مهم و پرتکرار در عوارض جراحی لیفت صورت می پردازیم.

مشکلات احتمالی بعد از لیفت صورت

آناتومی بدن، نوع و جنس پوست، سن و بیماری‌های زمینه‌ای احتمالی از جمله عوامل موثر در شدت عوارض جراحی لیفت صورت هستند. همچنین مهارت و تخصص پزشک نقش کلیدی را در نتیجه نهایی عمل لیفت ایفا می‌کند. لازم به ذکر است که برخی معایب جراحی لیفت صورت مشترک با دیگر اعمال جراحی هستند و در نتیجه پاسخ دستگاه ایمنی و سیستم التهابی بدن ایجاد می‌شوند و از جمله آنها می‌توان به تورم، درد و کبودی اشاره کرد.

هماتوم یا خونمردگی

هماتوم یا خونمردگی یکی از شایع‌ترین عوارض جراحی لیفت صورت است که به‌صورت تجمع خون در زیر پوست بروز پیدا می‌کند. تقریبا تا 5 درصد جراحی‌های لیفت صورت با این عارضه به صورت خفیف همراه خواهند بود. بهتر است بدانید که هماتوم در موارد خفیف به صورت کبودی نمایان می‌شود. دلیل این عارضه افزایش فشار خون، ایجاد لخته در زیر پوست و در برخی موارد، انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی است و به‌طور معمول هماتوم با گذشت یک روز بعد از عمل خود را بروز می‌دهد.

اگر میزان خونمردگی در نواحی جراحی شده و کل صورت به میزان نگران کننده ای نباشد، با گذشت زمان این مشکل بهبود می یابد. البته می بایست مراقبت های لازم در این خصوص را داشته باشید. به علاوه اگر داروی خاصی مصرف می کنید که این عارضه را تشدید می کند ، بهتر است به متخصص زیبایی اطلاع دهید.

اگر دچار هماتوم شدید شده‌اید باید سریعاً برای برطرف کردن این عارضه از طریق تخلیه خون (جراحی) یا دیگر روش‌ها اقدام کنید؛ چراکه ماندگاری این عارضه می‌تواند موجب عفونت، تیرگی پوست، مشکلات زیبایی و کانتورینگ شود. به یاد داشته باشید که تخلیه لخته خون بایستی توسط پزشک و با مشورت متخصص زیبایی انجام گیرد. گفتنیست برای جلوگیری از خونمردگی بهتر است تا دو هفته پیش از عمل به‌هیچ عنوان داروهای ضد انعقادی مثل آسپرین، ایبوپروفن، مکمل‌های گیاهی و ویتامین‌ها را مصرف نکنید.

خونمردگی

درد و احساس تنگی

مقداری درد در نواحی برداشت چربی و جوانسازی صورت از عوارض طبیعی عمل لیفت است. این درد معمولا پس از چند روز تا یک هفته به‌طور کامل برطرف می‌شود؛ اما تا قبل از اینکه برطرف شود نیز می‌توان به کمک انواع مسکن‌هایی که پزشک تجویز می‌کند آن را بهبود داد. علاوه بر آن ممکن است در نواحی عمل شده حس تنگی وجود داشته باشد. این احساس تنگی با مصرف داروهای تجویز شده تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

تورم صورت بعد لیفت صورت

وقتی در طی یک عملیات تهاجمی بافت‌های چربی و ماهیچه صورت تحت تاثیر قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی بدن یک سری علائم التهابی را برمی‌انگیزد تا شما را از آسیب بافتی مطلع کند. یکی از این علائم، تورم صورت است که با تجمع مایعات در نواحی جراحت ایجاد می‌شود. البته این مورد را نیز نمی‌توان از عوارض جراحی لیفت صورت دانست؛ چرا که طی یک تا نهایتاً ۳ هفته بعد از عمل کاهش و اتمام می‌یابد و نتیجه نهایی لیفتینگ را نشان می‌دهد.

تورم پوست بعد از لیفت صورت

بی حسی پوست صورت

بی‌حسی صورت یکی از عوارضی است که با تورم بافت‌ها تشدید می‌شود. البته این بی‌حسی چندان هم بد نیست چرا که در اوایل دوران نقاهت باعث بهبود دردتان می‌شود و در ادامه با کاهش تورم خود به خود کاهش خواهد یافت.

عدم تقارن بعد از جراحی صورت

از جمله مشکلاتی که به دلیلی عدم تسلط کافی پزشک ممکن است اتفاق بیفتد احتمال بروز خطاهای جراحی مثل عدم تطابق خطوط صورت، عدم تعادل بخش‌های مختلف صورت و غیره است. برخی از عدم تقارن های بعد از عمل لیفت به دلیل عدم مهارت کافی پزشک ایجاد می‌شوند اما برخی دیگر به دلیل تورم نمایان شده‌اند و به تدریج برطرف خواهند شد. همچنین برخی غیر قرینگی‌ها در حالت استاتیک یا پایدار صورت قابل مشاهده هستند؛ و برخی دیگر در حالت داینامیک یا تغییر حالت چهره (مثل زمان خندیدن یا حالت‌های ارتباطی چهره) ایجاد می‌شوند. در نهایت اغلب این ناهمواری‌ها و عدم تقارن صورت با انجام ماساژ‌ و جلسات فیزیوتراپی بهبود می‌‌یابند. البته مهم است که فرد برای انجام عمل لیفت صورت نزد پزشکی حاذق و با تجربه مراجعه نموده و با داشتن انتظارات واقع‌بینانه به دریافت نتیجه بهتر کمک کند.

عدم تقارن در صورت

احتمال آسیب به عصب ها

اگر جراح پلاستیک ماهر نباشد ممکن است دچار آسیب عصب، رگ‌های خونی، غدد بزاقی یا سایر بافت‌ها و ارگان‌های مهم صورت شوید. به طور معمول آسیب‌های مربوط به اعصاب صورت در نتیجه عمل لیفت موقت هستند . کمتر از یک درصد احتمال دارد که فردی با انجام لیفت صورت دچار آسیب دائمی اعصاب صورت شود. از علائم آسیب عصبی در پی عمل لیفت می‌توان به حساسیت، خارش، گزگز و مشکلات حرکتی ماهیچه‌های صورت اشاره کرد. طبیعی است که تا یک ماه بعد از عمل حرکت‌های لب و دهان، پلک و ابرو کمی دچار مشکل شود.

چگونه از عوارض لیفت صورت پیشگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید عمل لیفت صورت تان با کمترین عوارض انجام شود، در وهله اول باید یک جراح پلاستیک حاذق و ماهر را انتخاب نمایید . در گام دوم در مورد شرایط خود و صلاحیت انجام عمل از ایشان پرس‌وجو کنید. همچنین با رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل می‌توانید از بسیاری عوارض جراحی لیفت صورت پیشگیری نمایید.بهتر است انتظارات واقع بینانه‌ای از عمل لیفت صورت خود داشته باشید. توقع خود از لیفت را با جراح در میان بگذارید. این کمک می‌کند که نتیجه دلخواه خود را از عمل لیفت دریافت کنید.

نتیجه گیری:

عوارض لیفت صورت شامل مواردی چون هماتوم، عدم تقارن، احتمال آسیب به اعصاب بدن و… است.

با انجام عمل لیفت صورت توسط یک پزشک متخصص، میزان بروز عوارض را به حداقل برسانید.

دکتر علی الستی متخصص پلاستیک و زیبایی، عمل لیفت صورت را با کمترین عوارض انجام می دهد.