عمل ماموموپلاستی و عوارض

عوارض ماموپلاستی چیست؟ جامع و کامل

عوارض ماموپلاستی به دو دسته هستند. یک سری عوارض بلافاصله بعد عمل ممکن است ایجاد شود عوارض ثانویه که مدت ها بعد عمل ممکن است رخ دهد برای حالتی است که از ایمپلنت داخل سینه استفاده شود.

پارگی ایمپلنت ماموپلاستی

1. عفونت بعد از ماموپلاستی

عفونت یکی از شایع ترین عوارض بعد از ماموپلاستی است. آلودگی باکتریایی می تواند در حین یا بعد از جراحی رخ دهد و منجر به علائمی مانند قرمزی، تورم و درد در محل جراحی شود. در موارد شدید، عفونت‌های درمان‌نشده می‌توانند باعث تشکیل آبسه یا انتشار به سایر قسمت‌های بدن شوند. برای کاهش این خطر، جراحان اغلب آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند و دستورالعمل های دقیق مراقبت های بعد از عمل را به بیماران ارائه می دهند.

2. هماتوم بعد از ماموپلاستی

هماتوم مجموعه‌ای از خون است که در زیر پوست تشکیل می‌شود و معمولاً در چند روز اول پس از جراحی ایجاد می‌شود. علائم ممکن است شامل تورم، کبودی و درد موضعی باشد. در حالی که هماتوم های کوچک ممکن است خود به خود برطرف شوند، هماتوم های بزرگتر ممکن است برای جلوگیری از عوارضی مانند عفونت یا نکروز بافت نیاز به تخلیه داشته باشند.

3. سروما بعد از ماموپلاستی

مشابه هماتوم، سروما مجموعه ای از مایع شفاف است که در محل جراحی تجمع می یابد. ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها پس از ماموپلاستی ایجاد شود و ممکن است باعث ناراحتی، تورم و ظاهر ناهموار سینه ها شود. گزینه های درمانی برای سروما شامل آسپیراسیون (تخلیه مایع با سوزن) یا برداشتن جراحی است.

4. انقباض کپسولی بعد از ماموپلاستی

انقباض کپسولی زمانی اتفاق می افتد که بافت اسکار (کپسول) که در اطراف ایمپلنت سینه ایجاد می شود سفت و منقبض شود. این می تواند منجر به درد سینه، اعوجاج و سخت شدن بافت سینه شود. در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی اضافی برای برداشتن یا جایگزینی ایمپلنت ها و اصلاح کپسول باشد.

5. پارگی یا نشت ایمپلنت بعد از ماموپلاستی

ایمپلنت های سینه برای ماندگاری مادام العمر طراحی نشده اند و ممکن است در طول زمان پاره شوند یا نشت کنند. علائم پارگی ایمپلنت شامل تغییر شکل سینه، درد و تورم است. تشخیص نشت ایمپلنت سیلیکون ممکن است چالش برانگیزتر باشد، زیرا سیلیکون می تواند در داخل کپسول به دام افتاده باشد. مانیتورینگ و مطالعات تصویربرداری منظم (مانند MRI) برای تشخیص و رسیدگی سریع به مشکلات ایمپلنت ضروری است.

6. تغییرات در حس نوک پستان بعد از ماموپلاستی

برخی از زنان ممکن است تغییرات موقت یا دائمی را در حس نوک پستان پس از ماموپلاستی تجربه کنند. این می تواند به صورت افزایش حساسیت، کاهش حساسیت یا بی حسی کامل ظاهر شود. در حالی که این تغییرات معمولاً مضر نیستند، می توانند بر رضایت جنسی و توانایی شیردهی برای برخی از زنان تأثیر بگذارند.

7. جای زخم بعد از ماموپلاستی

تمام روش های جراحی جای زخم بر جای می گذارند و ماموپلاستی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وسعت و دید جای زخم بسته به تکنیک جراحی مورد استفاده و عوامل بهبودی فردی می تواند متفاوت باشد. در حالی که بیشتر اسکارها به مرور زمان محو می شوند ، برخی از بیماران ممکن است اسکارهای هیپرتروفیک یا کلوئیدی ایجاد کنند که برجسته، قرمز و قابل توجه تر هستند.

8.خطر نکروز سینه بعد از ماموپلاستی

بله، نکروز بافتی به دلیل اختلال در خون رسانی است که می تواند منجر به از بین رفتن پوست و از بین رفتن بافت شود. در روش های ماموپلاستی، که شامل جراحی روی سینه می شود، خطر بالقوه نکروز (مرگ بافت) وجود دارد. این خطر می تواند با عوامل مختلفی از جمله خون رسانی ناکافی به بافت پستان، کشش بیش از حد بر روی فلپ های پوستی، عفونت یا سایر عوارض پس از جراحی مرتبط باشد.

9.آیا ماموپلاستی می تواند بر حس نوک سینه تأثیر بگذارد؟

گاهی مواقع به دلیل از آسیب اعصاب، حس نوک سینه کم شده و یا به طور کامل از بین می رود.

10.تأثیر ماموپلاستی بر شیردهی

شیردهی بعد از ماموپلاستی بسته به نوع جراحی و تکنیک های مورد استفاده می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. در برخی موارد، توانایی شیردهی ممکن است حفظ شود، در حالی که در موارد دیگر، به دلیل تغییر در آناتومی سینه مجاری شیر و اعصاب ممکن است آسیب ببینند.

11.عوارض ماموپلاستی با گذشت زمان

خطرات دراز مدت می تواند شامل پارگی ایمپلنت، تغییر شکل سینه و نیاز به جراحی تجدید نظر باشد.

پارگی ایمپلنت و تغییر شکل سینه از عوارض بالقوه ای هستند که می توانند پس از ماموپلاستی رخ دهند، به ویژه زمانی که از ایمپلنت سینه در سینه قرار داده شود.

1-11. پارگی ایمپلنت:

• پارگی ایمپلنت به شکستگی یا پارگی پوسته سیلیکونی ایمپلنت سینه اشاره دارد.
  • می تواند ناشی از ضربه، خطای جراحی یا ساییدگی طبیعی در طول زمان باشد.
  • علائم پارگی ایمپلنت ممکن است شامل تغییر در شکل یا اندازه سینه، درد، تورم یا عدم تقارن بین سینه ها باشد.
  • در صورت پارگی ایمپلنت سیلیکون، ژل سیلیکون ممکن است به بافت اطراف نشت کند یا در داخل کپسول ایمپلنت محصور بماند (پارگی بی صدا).

2-11. تغییر در شکل سینه:

• تغییرات در شکل سینه می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند جابجایی ایمپلنت، انقباض کپسولی یا آتروفی بافت رخ دهد.
  • انقباض کپسولی عارضه ای است که در آن بافت اسکار (کپسول) اطراف ایمپلنت سفت و منقبض می شود و باعث سفت شدن سینه و تغییر شکل بالقوه آن می شود.
  • آتروفی بافت به از دست دادن حجم یا تراکم بافت سینه اشاره دارد که می تواند منجر به تغییر در شکل و ظاهر سینه شود.
عوارض عمل مامو پلاستی

اقدامات احتیاطی برای کسانی که از ایمپلنت در ماموپلاستی استفاده کردند:

برای بیماران ضروری است که سینه های خود را برای هر گونه تغییر به طور منظم تحت نظر داشته باشند، تحت معاینات معمول پزشکی قرار گیرند و در صورت مشاهده علائم و یا تغییر شکل سینه پس از ماموپلاستی با جراح خود مشورت کنند. تشخیص و مداخله زودهنگام می تواند به رفع این عوارض به طور مؤثر کمک کند. برای به حداقل رساندن خطر عوارض، انتخاب یک جراح پلاستیک دارای گواهی بورد با تجربه گسترده در ماموپلاستی بسیار مهم است. علاوه بر این، بیماران باید تمام دستورالعمل های قبل و بعد از عمل را که توسط جراح ارائه شده است،رعایت کنند

دستورالعمل های بعد جراحی ماموپلاستی:

• از مصرف سیگار و محصولات نیکوتینی خودداری کنید، زیرا می توانند روند بهبودی را مختل کرده و خطر عوارض را افزایش دهند.
  • مصرف داروهای تجویز شده طبق دستور، از جمله آنتی بیوتیک ها و مسکن ها.
  • پوشیدن لباس‌های حمایتی یا سوتین برای به حداقل رساندن تورم و بهبودی مناسب.
  • شرکت در تمام قرارهای بعدی برای نظارت بر بهبودی و رسیدگی فوری به هرگونه نگرانی.

نتیجه گیری

اگر قصد انجام ماموپلاستی را دارید، با یک جراح پلاستیک واجد شرایط مشورت کنید تا در مورد اهداف، انتظارات و هر گونه نگرانی که ممکن است در مورد خطرات بالقوه این عمل داشته باشید، صحبت کنید. جراح شما توصیه ها و راهنمایی هایی را برای کمک به تصمیم گیری و اطمینان از تجربه جراحی ایمن و موفقیت آمیز به شما ارائه می دهد.